Rozhodování o kvalifikaci učitelů přenesme na ředitele škol

Vydáno: 3 minuty čtení

O novele zákona o pedagogických pracovnících, kterou předložilo ministerstvo školství, bude tento týden jednat školský výbor a v polovině července by ji měla schválit mimořádná schůze Sněmovny. Novela může vyřešit nejvážnější problémy, přesto způsobí odchod mnoha vynikajících učitelů. Poslanci by to měli vzít v úvahu při jednání o podobě zákona.

Pro řadu poslanců je znění novely příliš benevolentní. Ale i když ji přijmou v podobě, jak ji navrhuje ministerstvo školství, dostanou ředitele škol do obtížné situace. Často se jim totiž podařilo získat pro práci ve škole lidi z praxe s pedagogickým talentem, ti ale obvykle mají už jeden či více titulů a nevyhovuje jim současná podoba doplňkového studia na pedagogických a učitelských fakultách. Ti budou muset ze škol odejít, velmi často ke škodě studentů i kvality a úrovně studia.

Ani odchod lidí bez požadované formální kvalifikace situaci trvale nevyřeší. Ředitelé budou stát před podobným dilematem i v příštích letech. Lidem se zkušenostmi z reálného života by měly školy cestu k pedagogické profesi usnadňovat, ne je odmítat.  K vyřešení této situace je třeba:

  • Dát ředitelům jasnou pravomoc a odpovědnost, aby si vybrali, koho chtějí do svého pedagogického týmu. Svůj výběr a tedy i míru kvalifikovanosti členů sboru by ale museli být schopni obhájit při kontrole školní inspekce.

  • Stát by měl připravit program, který bude dlouhodobě připravovat lidi z praxe pro učitelskou profesi a umožní jim získat znalosti pedagogiky a didaktiky pro ně přijatelným a časově dostupným způsobem.  Inspirací pro nás mohou být osvědčené programy Teach For America (USA) nebo Teach First (UK).

Jiří Benda, ředitel Gymnázia Nad Alejí, řekl: „I ve světě je běžné, že je spousta lidí, kteří v sobě až během života objeví chuť a talent učit. Jako ředitel o takové stojím, protože mají hodně zkušeností, zažili svět mimo školu a mají studentům co předat. Pro školu jsou mimořádně cenní, ale obvykle nechtějí jít studovat pedagogickou fakultu. Sbor nemůže být složen jen z takových lidí, ale jejich přítomnost v něm je důležitá. Často nás vracejí na zem, když se utápíme v přílišném pedagogickém teoretizování.“

Tomáš Feřtek, odborný konzultant EDUin, o.p.s., řekl: „Existuje většinová shoda, že současný učitel má být pedagogicky vzdělaný člověk. Je ale mylná představa, že něco takového automaticky zaručí jen studium na fakultě. Každý ředitel vám doloží z praxe, že cesty k učitelské profesi jsou velmi rozmanité. Měli bychom to vzít v úvahu. Pokud bude hlavním důsledkem zákona o pedagogických pracovnících, že ze škol odejdou ti, které tam ředitelé horko těžko získali, bude to velmi paradoxní výsledek. Zákon fakticky kvalitu vyučování na mnoha školách zhorší, což jistě nebyl jeho záměr.“