Unie školských asociací ČR – CZESHA se na svém mimořádném zasedání dne 27. 6. 2016 v Praze jednoznačně připojila k „Výzvě AŘG ČR ředitelkám a ředitelům základních a středních škol“ ze dne 23. 6. 2016. Platové poměry v českém školství jsou ostudou této země a důkazem toho, jak si tato vláda, stejně jako vlády předcházející, váží svých učitelů a školských pracovníků a jak vážně bere budoucnost svého národa.
Unie školských asociací ČR – CZESHA nechce, aby problematika školství byla zúžena pouze na problematiku platů, i když si plně uvědomujeme, že řada problémů zde začíná. Zástupci CZESHA se na svém jednání shodli, že je bezpodmínečně nutné:
- Přijmout dlouhodobou koncepci školství, která bude projednaná a především akceptovatelná odbornou veřejností a která nebude podléhat výsledkům voleb a tomu, kdo se zrovna ujal vlády na ministerstvu školství. Fluktuace ministrů školství je varovným signálem, jakou vážnost má školství v očích politiků.
- Důrazně upozorňujeme odpovědné činitele této země na velmi neutěšený stav odborného školství v ČR. Bohužel hesla a proklamace na tomto stavu nic nezmění. Zaměstnavatelé budou stále častěji zvedat varovně prst nad plody našeho odborného školství.
- Opakovaně upozorňujeme, že do pěti až deseti let nebudou na odborných školách učitelé řady odborností, týká se to zejména středních průmyslových škol, technicky a řemeslně zaměřených učilišť. Tento problém jen prohloubí neutěšený stav, popsaný v bodě 2.
- Platy pracovníků škol nesmí být mariášem, ve kterém se licituje o procentech. Úroveň platů musí odrážet význam resortu při výchově a vzdělávání budoucích generací.
- Žádáme paní ministryni Valachovou, aby mluvila s odbornou veřejností, aby častěji chodila mezi zástupce asociací. Jen tak se může dozvědět jaké potřeby a reálné problémy ředitelé a učitelé řeší. Mnohdy nabýváme dojmu, že se před námi paní ministryně „skrývá“ a nechce slyšet, jaký je skutečný stav na našich školách.
Zástupci Unie školských asociací ČR – CZESHA se domnívají, že největším problémem prosazení oprávněných potřeb a oprávněného postavení učitelů této země je jejich vysoká míra loajality.
Pokud se odpovědní činitelé této země nezačnou opravdu zabývat skutečnými a vážnými problémy českého školství, nebude výměna triček s nápisem „koneclevnýchučitelů“ za trika s heslem „konecloajalníchučitelů“ jen tím jedním z řešení, jak přimět politiky k plnění předvolebních slibů.
V Praze dne 27. 6. 2016
- Ing. Jiří Zajíček, předseda NR CZESHA, předseda Asociace středních průmyslových škol
- Mgr. Jan Mareš, MBA, místopředseda NR CEZSHA, předseda Rady Asociace energetického a elektrotechnického vzdělání
- Mgr. Hana Stýblová, členka NR CZESHA, prezidentka Asociace ředitelů základních škol
- Jindřiška Kudrlová, předsedkyně Asociace základních uměleckých škol ČR
- Mgr. Sylva Nekolová, předsedkyně Asociace Domovů mládeže a Internátů ČR
- Mgr. Richard Žert, předseda Asociace obchodních akademií
- Mgr. Jiří Vojáček, předseda Asociace ředitelů církevních škol ČR
- Mgr. Jiří Nekuda, předseda Asociace ředitelů hotelových škol
- Ak.mal. Bohumír Gemrot, předseda Asociace středních a vyšších odborných škol s výtvarnými a uměleckořemeslnými obory
- Mgr. Romana Studýnková, předsedkyně Asociace středních pedagogických škol
- Mgr. Otakar Březina, předseda Asociace vzdělávacích zařízení pro rozvoj venkovského prostoru
- PhDr. Karel Štix, předseda Asociace zdravotnických škol ČR
- Mgr. Vladimír Kolder, předseda Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska
- Karel Dvořák, předseda Sdružení učňovských zařízení