Poslanci zamítli kariérní řád. Ministr školství na svém twitterovém účtu zveřejnil své stanovisko: "Učitelé tak přišli o 1,8 miliardy, které měly jít na jejich platy."

Vydáno: 3 minuty čtení

Zastánci i odpůrci kariérního řádu postupně rozpoutávají diskusi na toto téma. Proč se nemohou tyto peníze nemohou jednoduše použít na odměny pro učitele? Bylo by možné je použít na nákup školních pomůcek? To jsou otázky, které aktuálně víří nejen na sociálních sítích. Radek Sárközi dokonce ministra školství, mládeže a tělovýchovy ČR nařkl z manipulace s informacemi a sdělování nepravd. Publikujeme jedno z nejobsáhlejších vyjádření k nastalé situaci:

Řízení školy onlineVážený pane Radku Sárközi a ostatní signatáři petice proti kariérovému řádu, dnes slavíte a jistě si užíváte zdánlivého vítězství. Poslaneckou sněmovnou neprošel návrh kariérového systému učitele a vy máte určitě pocit, jak dobré věci jste pomohli.

Máte pravdu, že navrhovaná podoba kariérového systému nebyla dobrá (škoda nevyužití myšlenek předchozích návrhů i utíkajícího času). 

Máte pravdu, že český vzdělávací systém má mnoho úskalí a oblastí, které je nutno řešit – peníze, přípravu a nedostatek učitelů, postavení ředitelů, selektivitu škol a mnoho dalších. 

Máte pravdu, že se vám v krátké době podařilo najít hodně odpůrců této podoby kariérového systému a dosáhnout dnešního stavu.
Každá mince má ovšem dvě strany. Bourat a poukazovat na černá místa systému je velice jednoduché, pokud člověk nepřináší nic nového.

Mýlíte se, protože každá suverénní profese kariérový systém potřebuje a její členové mají přirozený zájem, aby byla ukázána excelentnost a nezastupitelnost její práce. Té se ovšem nedosáhne zahleděním do sebe, uzavřením a odmítáním požadavků a kritérií kvalitní práce.

Mýlíte se, protože správně nastavený systém vytváří podmínky, aby se kultivoval učitelský terén. Jen si musíme připustit, že každý proces změny potřebuje svůj čas a pro všechny nemůže být nikdy ideální a spravedlivý v různých etapách implementace. Ideální stav neexistuje a změna přináší rozkolísání stavu.

Mýlíte se, že amorfní volnost zajistí kvalitu učitelské práce nějak sama od sebe, to je utopie. Ani mezi učiteli, ani mezi řediteli nejsou všichni vynikající, mnoho lidí se veze a věří, že tomu bude co možná nejdéle a přitom by třeba neměli před dětmi vůbec stát. Ti vynikající naopak mají zájem, aby byli odlišování od těch podprůměrných.

Mýlíte se, že jste dosáhli vítězství. Krátkodobě snad ano, nic se nemusí měnit. Tato cesta ovšem k budování skutečně profesionální podoby učitelské profese nevede. Jistě si uvědomujete, že jsme asi ztratili další učitelskou generaci, protože prosadit kariérní profesní pravidla bude v budoucnosti zatíženo právě dnešním zkreslováním, strašením a odmítáním změřitelného profesního rozvoje učitelů. 
Vynikající učitelé budou ze škol dále odcházet - kým se bude zaplňovat uvolněný prostor, to dnes lze těžko odhadnout. Tyto osoby mohou být zcela jistě ovladatelné a stádně využitelné pro další petice. Pořád věřím tomu, že to není váš záměr…

Zdravím a přeji pohodové léto, Václav Trojan

Redakce publikovala příspěvek z facebookového profilu Václava Trojana s jeho laskavým svolením.