Celostátní soutěž DOMINO ČR letos již potřetí

Vydáno: 3 minuty čtení

„Dobrou školu nedělá moderní technika, ale lidé, kteří s ní pracují.“ Pod tímto mottem vstoupila letos celostátní soutěž digitálních učebních materiálů (DUM) pořádána Národním institutem pro další vzdělávání ve spolupráci s MŠMT a dalšími partnery již do svého třetího ročníku. Cílem soutěže je motivovat a podpořit aktivitu učitelů v tvorbě DUM i zájem o inovaci vyučovacího procesu a rozšíření ICT do většiny předmětů vyučovaných na školách. Zájemci se mohou přihlásit online na domino.nidv.cz, kde zároveň získají další podrobné informace k účasti. Soutěž je spolufinancována z prostředků OP VK.

Z historie soutěže

V roce 2010 a 2011 vyhlásilo MŠMT výzvy v oblasti podpory 1.4 Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách EU peníze základním školám a 1.5 Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách EU peníze středním školám. Hlavním smyslem bylo podpořit rozvoj oblastí, které se dlouhodobě ukazují jako problematické, mimo jiné také ICT. Podané žádosti o finanční podporu projektů EU peníze školám jasně dokládají, že nejvíce preferovány jsou šablony zaměřené právě na tvorbu digitálních učebních materiálů a na vzdělávání učitelů v oblasti využívání moderních komunikačních a digitálních technologií.

Protože dosud nebyla na celostátní úrovni vyhlášena žádná soutěž, která by dávala možnost učitelům ukázat své dovednosti v této oblasti a prezentovat nejkvalitnější materiály, rozhodl se Národní institut pro další vzdělávání ve spolupráci s MŠMT, školami a partnery vyhlásit v roce 2011 celonárodní soutěž DOMINO. Cílem soutěže je motivovat a podpořit aktivitu učitelů v tvorbě DUM i zájem o inovaci vyučovacího procesu a rozšíření ICT do většiny předmětů vyučovaných na školách.

Co znamená D O M I N O?

Dynamický – otevřený – motivační – interaktivní – návodný – originální. Protože tento akronym velmi dobře vystihuje vlastnosti, které by digitální učební materiál měl mít. Digitální učební materiály s těmito atributy je možné smysluplně využít v běžné hodině kdykoliv, doslova jako kostičku domina, která zapadá na své určené místo. Nezáleží na tom, zda jde o výklad, opakování či procvičování dané látky. A pokud jsou tyto materiály vybaveny také metodickým návodem, ba dokonce pracovními listy, mohou je bez problémů využívat také ostatní učitelé. A o to v soutěži DOMINO jde.

Termíny

28. března 2013 - Vyhlášení 3. ročníku soutěže DOMINO Česká republika 2013

15. října 2013 - Uzávěrka podání přihlášek

18. listopadu 2013 - Zemská semifinálová kola v Olomouci a v Praze

11. prosince 2013 - Finálové kolo soutěže na MŠMT

Informace pro zájemce

Zájemci se mohou přihlásit online na domino.nidv.cz kde zároveň získají další podrobné informace k účasti. Přihlášené soutěžní práce bude hodnotit odborná porota, která vybere do dvou semifinálových kol v Olomouci a v Praze po dvaceti učebních materiálech. Při veřejných prezentacích v rámci semifinálové přehlídky určí porota výukové objekty, které postoupí do celostátního finále. Soutěž určena pro výukové objekty, které především podporují metodickou stránku výuky a zahrnují látku v rozsahu jedné hodiny či tématu. V letošním roce jsou nepřípustné rozsáhlé a celé projekty, ve kterých je jen velmi obtížné dokumentovat vlastní metodiku výuky. V rámci prezentace pak musí přihlášený pedagogický pracovník prokázat, jak tento výukový objekt pravdu ve výuce využil.