Balintovské inspirace – o netradičních setkáních učitelů

Vydáno: 3 minuty čtení

Výměnu zkušeností a inspiraci nápady druhých považuji za úžasnou cestu rozvoje pedagogů a celé školy. S Mgr. Karin Marques, ředitelkou Základní školy Brigádníků v Praze 10, jsem si povídala o tom, jak řešit nejrůznější situace ve škole prostřednictvím balintovských skupin.

Nejprve poděkování za vaši inspiraci. Jak vás vlastně balintovské skupiny napadly?

Inspirace přišla ze dvou zdrojů: Jednak ze Začít spolu, kde se tato metodika šíří pod názvem Wanda, a pak jsem něco podobného viděla v zahraničí. Když jsem se to snažila ve škole kolegyním a kolegům popsat, chytla se toho kolegyně, která znala tu klasickou původní variantu Bálinta, a připravila návod.

Proč jste jim ve vaší škole dali název A.D.H.D.?

Mně se líbí, jak v anglosaských zemích mají na všechno ve škole svoje tajemné zkratky a vytváří to takovou subkulturu spřízněnosti, aspoň na mě to tak působí. Tak třeba v jedné škole v Kanadě měli THT (Teachers Helping Tuesdays) a já jsem chtěla něco podobného. Tak jsme v týmu přemýšleli nahlas a vzniklo A.D.H.D. – A Dáme Hlavy Dohromady – protože víc hlav víc ví.

Jak se na to dívali učitelé?

Zatím je to spíše okrajová záležitost pro nadšence a čekáme, až se to postupně masivně rozšíří dále do sboru. Každé čtvrtletí mají třídní za úkol naplánovat si pro žáky, kteří neprospívají nebo mají kázeňské problémy, další postup jejich podpory buď na schůzce školního poradenského pracoviště, nebo na schůzce A.D.H.D.

Pro jaké situace jste balintovské skupiny ve škole využili?

Třídní učitel žáka s poruchou vštípivosti se chtěl poradit, jak postupovat s podporou chlapce, protože měl pocit, že už zkusil všechno a je v koncích. A pak pro různé výchovné problémy.

Kde vidíte největší potenciál balintovských skupin?

Potenciál je v tom, že skupina pomůže člověku, který je v problému ponořen, vidět zcela jinou perspektivu situace. Ostatní vám dají úplně jiný náhled nebo nějaký nápad, který se může zdát bláznivý. Ale vy díky němu vystoupíte ze začarovaného kruhu akce a reakce a uděláte úkrok stranou. Na skupinu můžete vzít vše od „ta třída mě už štve” až po „nedaří se mi naučit ji tuhle věc”.

Dají se řešit situace prostřednictvím balintovských skupin i online?

To jsme zatím nezkoušeli.

Děkuji za rozhovor.

Poznámka redakce: Návod a ukázku práce balintovské skupiny najdete v prosincovém Učitelském měsíčníku 4/2020.

Zdroj: Řízení školy 12/2020; autor: Irena Trojanová