Jedním z velkých problémů českého školství je chybějící návaznost na trh práce a jeho predikci. Tato věc je přitom zásadní při tvorbě dlouhodobé koncepce českého školství.
Přehled oborů vycházejících z požadavků zaměstnavatelů v jednotlivých ekonomických sektorech:
- Zaměstnavatelé v sekundárním sektoru považují za nejperspektivnější obory skupin Strojírenství a strojírenská výroba a Stavebnictví, na třetím místě pak uvádějí obecně Řemesla.
- Také v rámci terciárního sektoru považují zaměstnavatelé za nejvíce perspektivní obory skupin Strojírenství a strojírenská výroba a Stavebnictví, na třetím místě však uváděli informatické obory.
- Podle zaměstnavatelů v kvartérním sektoru jsou nejperspektivnější informatické a řemeslné obory, dále obory skupin Strojírenství a strojírenská výroba a Stavebnictví.
Přehled profesních skupin vycházejících z prognózovaného vývoje:
Z hlediska prognózovaného vývoje je vhodné podporovat obory středního vzdělávání, jejichž absolventi se uplatňují v profesích:
- Techničtí pracovníci v oblasti výpočetní techniky
- Technici ve fyzikálních, technických a příbuzných oborech
- Odborní administrativní, celní a daňoví pracovníci
- Sociální pracovníci
- Pečovatelé a pomocní ošetřovatelé
- (v jednotlivých krajích je samozřejmě nutné zohlednit konkrétní situaci na regionálním trhu práce)
Přehled nejčastěji žádaných oborů:
- Techničtí inženýři (stavební, elektro aj.)
- Kuchaři, číšníci
- Programátoři
- Finanční experti, personalisté, reklama, marketing
- Řidiči automobilů
- Obchodní zástupci, pojišťovací agenti
- Kováři, nástrojaři, soustružníci
- Účetní, odborní referenti
- Technici v "technických" oborech
- Prodavači v obchodě