Analýza potřeb trhu práce

Vydáno: 2 minuty čtení

Jedním z velkých problémů českého školství je chybějící návaznost na trh práce a jeho predikci. Tato věc je přitom zásadní při tvorbě dlouhodobé koncepce českého školství.

Přehled oborů vycházejících z požadavků zaměstnavatelů v jednotlivých ekonomických sektorech:

  • Zaměstnavatelé v sekundárním sektoru považují za nejperspektivnější obory skupin Strojírenství a strojírenská výroba a Stavebnictví, na třetím místě pak uvádějí obecně Řemesla.
  • Také v rámci terciárního sektoru považují zaměstnavatelé za nejvíce perspektivní obory skupin Strojírenství a strojírenská výroba a Stavebnictví, na třetím místě však uváděli informatické obory.
  • Podle zaměstnavatelů v kvartérním sektoru jsou nejperspektivnější informatické a řemeslné obory, dále obory skupin Strojírenství a strojírenská výroba a Stavebnictví.

Přehled profesních skupin vycházejících z prognózovaného vývoje:

Z hlediska prognózovaného vývoje je vhodné podporovat obory středního vzdělávání, jejichž absolventi se uplatňují v profesích:

  • Techničtí pracovníci v oblasti výpočetní techniky
  • Technici ve fyzikálních, technických a příbuzných oborech
  • Odborní administrativní, celní a daňoví pracovníci
  • Sociální pracovníci
  • Pečovatelé a pomocní ošetřovatelé
  • (v jednotlivých krajích je samozřejmě nutné zohlednit konkrétní situaci na regionálním trhu práce)

Přehled nejčastěji žádaných oborů:

  • Techničtí inženýři (stavební, elektro aj.)
  • Kuchaři, číšníci
  • Programátoři
  • Finanční experti, personalisté, reklama, marketing
  • Řidiči automobilů
  • Obchodní zástupci, pojišťovací agenti
  • Kováři, nástrojaři, soustružníci
  • Účetní, odborní referenti
  • Technici v "technických" oborech
  • Prodavači v obchodě