Aktuality - strana 263

Ministerstvo školství zadalo Národnímu ústavu pro vzdělávání, své přímo řízené organizaci, úkol aktualizovat tzv. rámcové vzdělávací programy, které určují obsah a průběh vzdělávání v mateřských, základních a středních školách. Vypracovaný návrh, který předpokládá větší míru unifikace vzdělávání, odstranění tzv. průřezových témat, ale např.i zavedení detailního průběžného hodnocení dosažených úspěchů a nedostatků, doposud nebyl předložen k odborné debatě. Přinášíme návrh společně s komentářem tří odborníků.
Vydáno: 10. 04. 2017
Nová škola, o.p.s. vyhlašuje jubilejní 20. ročník literární soutěže, která dává mladým romským autorům možnost popsat svět kolem sebe vlastníma očima a ocenit jejich znalost romštiny – jazyka, který se ve veřejném prostoru běžně nevyskytuje. Většinové společnosti pak přibližuje svět romských dětí a zvyšuje povědomí o možnostech romštiny jako plnohodnotného jazyka. 
Vydáno: 09. 04. 2017
Je to dítě jen trochu živější než ostatní, nebo už je třeba se odlišnostmi v jeho chování více zabývat? Jak poznat, že dítě potřebuje speciální péči? A co když už dítě do mateřské školy přichází s konkrétní diagnózou? Jak s takovým dítětem komunikovat a jak to sdělit ostatním dětem a jejich rodičům?
Vydáno: 08. 04. 2017
Přestože si jsem vědoma jistého provokativního nádechu, začínám článek právě otázkou uvedenou v titulku. K tomuto kroku jsem se rozhodla právě proto, že vím, že na ni neexistuje přímočará odpověď. Smyslem proto není najít odpověď na všechny situace, které při poskytování podpůrných opatření přináší každodenní život, ale spíše se zamyslet nad tím, že i tato část nových podmínek pro vzdělávání dětí s odlišnými vzdělávacími potřebami a jeho financování není jen mechanickou administrací formalit. 
Vydáno: 07. 04. 2017
K 1. 2. 2017 zahájila Česká školní inspekce realizaci individuálního projektu systémového Komplexní systém hodnocení, který je spolufinancován z prostředků Evropské unie prostřednictvím Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání a ze státního rozpočtu České republiky. V článku představujeme jednu ze stěžejních aktivit projektu, zaměřenou na podporu propojování externího a interního hodnocení. Představíme dvě roviny, které jsou v klíčové aktivitě zohledněny. První rovinou je propojování na úrovni školy, druhou rovinou propojování na úrovni vzdělávacího systému.
Vydáno: 07. 04. 2017
Dlouho očekávaný kariérní řád učitelů čeká zítra již třetí schvalování poslaneckou sněmovnou. Pedagogové tak mají šanci dočkat se systému, který jim umožní perspektivu profesního rozvoje, zlepšení jejich finančních podmínek i postavení ve společnosti. Na svém dnešním zasedání kariérní řád jednohlasně podpořila Platforma Comenius.
Vydáno: 07. 04. 2017
MŠMT vyhlašuje výsledky Dotačního programu pro nestátní neziskové organizace k podpoře školního stravování žáků základních škol pro rok 2017.
Vydáno: 06. 04. 2017
Učitelé češtiny se mohou hlásit na bezplatný seminář v NÚV.
Vydáno: 06. 04. 2017
Státní veterinární správa (SVS) v rámci zpřísněných kontrol masa a masných produktů původem z Brazílie zjistila v Královéhradeckém kraji a v Kraji Vysočina celkem dvě zásilky solených kuřecích řízků z této jihoamerické země obsahující nebezpečné bakterie Salmonella. Obě zásilky jsou v současné době stahovány z oběhu a bude zahájeno správní řízení o pokutě. Spotřebitelé, kteří zjistí, že výrobek zakoupili, jej mohou vrátit v místě prodeje.
Vydáno: 05. 04. 2017
Novela školského zákona provedená zákonem č. 178/2016 Sb. změnila pravidla pro zařazování dětí do přípravných tříd. Od školního roku 2017/2018 nově platí, že v přípravné třídě základní školy se mohou vzdělávat děti, u kterých je předpoklad, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj a kterým byl současně povolen odklad povinné školní docházky. Děti, kterým nebyl povolen odklad povinné školní docházky, tedy nebude možné do přípravné třídy základní školy zařadit.
Vydáno: 04. 04. 2017
„Existuje názor, že vyspělost společnosti se měří úrovní péče o slabé a nemohoucí. Myslím, že v téhle kategorii máme v Česku co dohánět,“ říká David Matásek, oblíbený český divadelní, filmový i seriálový herec a muzikant .    
Vydáno: 04. 04. 2017
„Reakce nás svou pozitivitou velmi překvapují. Za tři dny se registrovalo prvních 100 škol a my obdrželi další stovky žádostí o registraci od samotných studentů,“ říká Jan Sláma, spoluzakladatel aplikace Nenech to být, o projektu, na němž se spolu s dalšími studenty podílí. Aplikace je podle jeho slov vysoce anonymní a slouží především samotným školám, které se pak mohou na případné patologické jevy ve škole lépe zaměřit.
Vydáno: 04. 04. 2017
Řídicí orgán IROP oznamuje, že dne 31. března 2017 došlo k vydání aktualizací Specifických pravidel pro žadatele a příjemce s platností od 31. března 2017 u výzvy č. 56 "Infrastruktura pro zájmové, neformální a celoživotní vzdělávání" a výzvy č. 57 "Infrastruktura pro zájmové, neformální a celoživotní vzdělávání (SVL)".
Vydáno: 04. 04. 2017
Svátek všech studentů je po roce opět tady a tentokrát s nejrozsáhlejším programem ve své historii. Největší český studentský festival představí v týdnu od 5. do 12. dubna nabitý program plný přednášek, workshopů, promítání, výstav, performancí a divadelních představení. Vše vyvrcholí již tradičním hudebním večerem ve středu 12. dubna ve čtyřech pražských klubech. Z jednodenní hudební akce se tak Student Fest stal týdenní multižánrovou přehlídkou, která spojuje amatérské a profesionální umělce z různých oborů. Snížené vstupné pro studenty do 26 let je k dostání v předprodeji GoOut za 120Kč a na místě za 150 Kč.
Vydáno: 04. 04. 2017
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy jako Řídicí orgán Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání ukončilo 30. března 2017 výzvu Inkluzivní vzdělávání pro Koordinovaný přístup k sociálně vyloučeným lokalitám. Zaregistrováno bylo 9 žádostí o podporu za 131 milionů korun, tedy za více než polovinu stanovené 250 milionové alokace výzvy.
Vydáno: 03. 04. 2017
Učitelé jsou páteří každého školského systému. Jak ale vybrat ty, kteří zaručí každému dítěti kvalitní vzdělání a stanou se skvělými učiteli? A jak se vůbec dobrý učitel pozná?
Vydáno: 03. 04. 2017
Soutěže a přehlídky jsou podle předních odborníků v oblasti pedagogiky považovány za hlavní nástroje ve vzdělávacím systému, podle kterých je možné identifikovat nadané dítě (žáka) - v různých oborech, věkových skupinách, profesích apod. 
Vydáno: 31. 03. 2017
Dvě nové výzvy Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) nabízejí školským zařízením i dalším subjektům v aglomeracích krajských měst možnost finančně podpořit své projekty v oblasti předškolního vzdělávání. Celkem je v obou výzvách připraveno více než 872 mil. Kč z Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR).
Vydáno: 30. 03. 2017
Kdo a jak bude kontrolovat děti, které by měly v rámci povinného předškolního vzdělávání navštěvovat MŠ a nedorazí? Jakým způsobem se bude řešit jejich omlouvání? A v neposlední řadě, jak bude probíhat přezkoušení dětí, které budou individuálně vzdělávat rodiče doma? Nejen odpovědi na tyto otázky hledají v těchto dnech učitelky a učitelé, kteří odpovídali v bleskovém dotazníkovém šetření. To realizovala nezisková organizace EDUkační LABoratoř (EDULAB) v 16 Metodických centrech pro předškolní vzdělávání projektu Školka hrou ve spolupráci s časopisem Poradce ředitelky MŠ. Zapojilo se do něj 85 pedagogů.
Vydáno: 30. 03. 2017
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy u příležitosti Dne učitelů vydává další číslo Zpravodaje. Hlavním tématem je kariérní řád, novinky v oblasti řešení šikany, ale také si můžete přečíst rozhovor se školským ombudsmanem.
Vydáno: 29. 03. 2017